X2000

God morgon världen.


Studieresan var helt okej (för den som inte visste så var jag på studieresa ons-tors.
Resan började med att vi åkte ner till sundsvall och träffade hotellchefen för scandic som berättade om deras koncept och så. Förresten, på vägen ner utförde de första av våra cicerongrupper sina tal om diverse ställen på vägen. En av grupperna nämnde ngt som heter Forsleden. Lät rätt underbart.. Var typ badställe med laguner och turkost vatten och grejer.. så det kanske man borde kolla in!
Efter det fick vi lunch där och så bar det av vidare till Birsta City.
Så vi blev visade Ikea iaf :p
Väl i Birsta så träffade vi chefen för Birsta City (shoppingcentret), hon var helt okej men hördes att hon var galet nervös. Hon skrattade på de mest skumma ställen och blev helt till sig typ när ingen skrattade med henne.. så hennes röst med allt med skakig och så började hon gnida på bröstkorgen typ så tillslut var hon alldeles röd..
Kan inte ha varit så roligt för henne.. Efter det så fick vi cirka en halvtimme att gå runt och shoppa lite. Jag gick till ÖB och tittade men de hade ju absolut ingenting roligt förutom typ godis och läsk men det ville jag ju inte köpa.
Tror klockan hade hunnit bli tre nu när vi skulle åka vidare till nästa ställe, härnösand eller snarare Vårdkasen.
Väldigt vackert berg, helt galet vacker utsikt! Fotade lite men vet inte hur bra bilderna blev egentligen, solen låg rakt mot en så såg knappt vart man fotade haha.
Därifrån bar det av vidare mot Höga Kusten.
Första stoppet där blev "den södra ingången" med den enorma hängbron som är Nordens största -- och tror vi kom fram i bussen till att det kanske är europas största också. Helt makalös var den! Plus att solen hade börjat dra sig neråt så den var helt underbar, slog helt klart ut bron vid gullmars från första platsen med hästlängder..
Gud nu minns jag inte vart vi åkte sen.. har för mig att vi stannade ngn mer stans innan vi åkte till Norrfällsviken men kanske inte då.. Iaf så sov vi där, i Norrfällsviken. Det var en rätt stor säsongscamping. De hade Minigolf, vanlig golf (tror jag), Bastu, Grillstuga och flera saker. Så där skulle jag nog rekommendera er att åka. Precis nedanför infarten till campingen så finns det en liten havsvik typ där man kan parkera båten och bada. Tänk er att bada där liksom, Hav - Vackra berg - sol. Blir det mkt bättre än så? Nära Mannaminne ligger det också.
Nu är vi inne på torsdag då..
Vi började dagen med att åka till Mannaminne.  Först pratade Maria Lundkvist - Destinations utvecklare för höga kusten om hur de håller på att planerar för att få igång en Höga Kusten Turism. Hon pratade väl i cirka en halvtimme och alla höll på att dö.. var rätt tråkigt.. Eller föreläsningen i sig var väl intresasant men hon blev lite långrandig. När hon var klar presenterade hon Anders, som har byggt hela Mannaminnes 66 stugor helt själv.
Och där har vi en heeelt underbar person! Anders, stockholmare och lite smågalen, rolig och helt underbar.
Han väckte typ alla med första meningen. Han drog paralleller till Jimi Hendrix, Bob Dylan, Politiker - You name it!
Gud alltså, var nästan så man ville stanna där och hjälpa honom. Hade nog blivit väldigt roligt.
Tillbaka dit ska jag definitivt. Och för er som inte vet vad Mannaminne är så kan man säga att det är typ som Skansen fast utan djuren. Och det är inte bara svenska hus utan de har ett från kina, norge, tyskland, ungern - har ett på g från Korea bland annat. De är också Norrlands största attraktion - alltså de har flest byggnader eller ngt liknande. Och de håller på att försöka expandera. Förutom Korea huset som är på ingång ska de även bygga ett hotell där -- 32 personer tror jag det var kan sova och man kan ha konferans och så.
Anders (han är kostnär förresten) jobbar också för att få igång bygden runt omkring så det blir lite större och de kan sammarbeta och på så sätt kanske skaffa sig fler. Han har planer på att lägga räls bort till byn med bodarna och affärer så man kan åka med gamla tåg, eller sätta in veteranbussar som går emellan eller också -- importera Amishvagnar från USA och låta de dra folk fram och tillbaka. Ballt! :D

Nu började det bli långt här..
Efter Mannaminne åkte vi till Skuleberget och Naturrum. Det var inte så roligt.
Lite intressant var det dock när vi fick gå i utställningen själv och titta. Kollade på en film om Floran på Berget och det var intressant faktiskt. Tyvärr kom vi aldrig upp på berget eller ens till grottan för vi hade spräckt schemat plus att liften inte var igång så hade ju tagit evigheter..
Efter Skuleberget tror jag vi åkte hela vägen hem. Jag och Martin ciceronade om Borgvattnet - Tror det gick rätt bra iaf. Hoppas bara Bosse tycker det också.

Nu då.
Precis just nu sitter jag på tåget, X2000 till Sthlm.
Har suttit här cirka en och en halvtimme nu (kan säga att så här långt har det tagit mig en halvtimme att skriva detta O.o)
Är framme vid elva, måste säga att jag längtar lite hehe.
Ska bli så skönt att komma hem.
Och skönt att helena möter mig :D tack <3

Nu ska jag springa på toa innan ngn annan hinner före - Är ngra som springer fram och tillbaka konstant..



Shoe.

Kommentarer
Postat av: Mamma

Är typ ordet för idag eller? =)

Saknar dig också, hinner jag se dig nått under helgen? =)

puss kram

2009-10-09 @ 08:12:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0